Na téhle ilustraci z r. 1497 ke knize Sebastiana Branta "Devět bláznovství světa" zavazuje blázen Spravedlnosti oči, aby neviděla jeho bláznivé skutky. Ačkoli se to nezdá, je to jedno z nejdůležitějších zobrazení Spravedlnosti na Západě.
Tento obrázek je prý tím prvním, na němž má Spravedlnost zavázané oči. Šátek na očích Spravedlnosti je v tomto případě znamením bláznovství - blázen s rolničkami si bláhově myslí, že Spravedlnost neuvidí jeho skutky, když jí zaváže oči. Proto tedy nejspíše nešlo původně o atribut Spravedlnosti, ale o atribut bláznovství. Nikdo pořádně neví, jak a proč se ze šátku již v 17. století stal atribut Spravedlnosti - jedna ze záhad právnické ikonografie.
Obrázek opět převzat z knihy Jacoba "Les images de la justice"; můžete ho najít i na obálce velmi zajímavé knihy Francois Osta "Raconter la loi", v níž se Ost zabývá literárními zdroji právní imaginace.
5 komentářů:
"Nikdo pořádně neví, jak a proč se ze šátku již v 17. století stal atribut Spravedlnosti - jedna ze záhad právnické ikonografie."
Mně to přijde jasné: Spravedlnost je slepá, protože měří každému stejně, padni, komu padni: Fiat iustitia, pereat mundus. Nepřihlíží k původu či významu jedné ze stran.
Tohle vysvětlení je samozřejmě přijatelné pro nás dnes (alespoň pro mne je). Ale vysvětluje to fakt přijetí šátku v 17. století? Mysleli to tak ti, kteří tento atribut Spravedlnosti přiřkli? To je podle mne otázka. Víte-li o nějakém textu, který tohle vysvětluje, tak mi o něm, prosím, řekněte. Díky!
Bohužel nevím, je to jen můj dohad. Zkuste Bachtina, zda o tom nepíše.
Díky za tip!
O tom, proč má spravedlnost zavázané oči píše Komenský ve svém díle Svět v obrazech (Orbis pictus): Aby se nedívala na postavení osob, o kterých rozhoduje.
Zkus se podívat tam.
Okomentovat