Len pred niečo vyše mesiacom vydal jeden z najvýznamnejších nemeckých právnych vedcov súčasnosti Wolfgang Fikentscher novú knihu „Law and Anthropology“. Tento 81-ročný mníchovský profesor je považovaný za mienkotvornú autoritu v odboroch občianskeho, kartelového a súťažného práva. Od ostatných „bežných“ profesorov sa odlišuje tým, že vo vedeckom skúmaní a explikácii práva využíva obsiahle vedomosti z antropológie práva, ku ktorej ďalšiemu rozvoju aj sám vo veľkej miere prispel.
Právni antropológovia študujú právo v kontexte danej kultúry. Nezaujíma ich len otázka "quid iuris?" (ako je niečo regulované?), ale aj "quare iuris?" (prečo je to tak regulované?). Vychádzajú z predpokladu, že až pochopením kultúrnych (prípadne biologických, či iných) obsahov a implikácií môžeme získať úplne porozumenie dôvodov platnosti právnych pravidiel správania. Týmto antropológia práva ďaleko presahuje hranice právnej dogmatiky a niektorí autori v nej dokonca vidia budúcnosť právnej vedy (napríklad Manfred O. Hinz tvrdí: „... anthropological approaches to the law are very likely to become the foundation of jurisprudence in the new century“).
Bez ohľadu na to, či sa takéto predpovede naplnia, význam antropologického prístupu k právu v súčasnosti rastie a mala by sa mu venovať oveľa väčšia pozornosť i v rámci výučby na univerzitách. K takejto inovácii kurikula je však potrebné mať k dispozícii aspoň kvalitnú základnú literatúru. Tou by mohla byť práve nová kniha Wolfganga Fikentschera "Law and Anthropology", ktorá v podstate plní niekoľko funkcií naraz. Jednak ju autor koncipoval ako učebnicu pre svojich študentov antropológie práva na mníchovskej Ludwig-Maximilians Universität. Obrovské množstvo spracovaného materiálu a tém z nej však zároveň robí aj akési kompendium pre profesionálov v danej oblasti.
Konečná podoba, ktorú dnes držíme v rukách, sa sformovala z Fikentscherových právno-antropologických prednáškových cyklov na univerzitách v Mníchove a Berkeley od roku 1986. Autor nadviazal na výbery textov (readers), ktoré pre svoje kurzy skompiloval s čiastočným prispením amerických kolegov Roberta D. Cootera a Jeremyho Waldrona. Na texte samotnej knihy pracoval od roku 2001.
Pozrime sa teraz aspoň heslovito na jej obsah:
V prvej časti sa autor zaoberá všeobecnou teóriou (pojmy, literatúra, prepojenie antropológie a práva, antropologické definície práva, právny pluralizmus), významnými antropologickými predstaviteľmi a školami, základnými konceptmi (kultúra, spoločnosť, civilizácia, ľud, národ, polovice a fratrie, rozšírená rodina, nukleárna rodina, domácnosť, rasa, systémy viery, právo a spravodlivosť), rôznymi druhmi sociálnych noriem (právne, morálne, náboženské, politické, zvyky) teóriami kultúry a kultúr, spôsobmi analýzy v kultúrnej antropológii, vzťahom biologickej antropológie k antropológii práva.
V druhej časti sa kniha venuje pododvetviam antropológie práva, konkrétne otázke príbuzenstva (príbuzenské vzory, antropologické aspekty rodiny a rodu), antropológii konštitučnej spravodlivosti (spoločenský poriadok, osobnosť, ľudské práva), antropológii komutatívnej spravodlivosti (reciprocita, výmena, dary, zmluvy, trust), antropológii distributívnej spravodlivosti (držba, vlastníctvo, závet; trhové a netrhové ekonomiky; kultúrne vlastníctvo a dedičstvo ľudstva); antropológii kompenzačnej a retributívnej spravodlivosti (delikty, trestné činy, sankcie; mágia a čarodejníctvo); antropológii procedurálnej spravodlivosti, spôsobom urovnávania sporov a kolíznemu právu.
Posledné tretia časť tematizuje právnu antropológiu etnických skupín a aplikovanú právnu antropológiu, hlavne právo pôvodných obyvateľov severnej Ameriky (indiánske právo), u ktorých Fikentscher vykonal niekoľko terénnych výskumov.
Právni antropológovia študujú právo v kontexte danej kultúry. Nezaujíma ich len otázka "quid iuris?" (ako je niečo regulované?), ale aj "quare iuris?" (prečo je to tak regulované?). Vychádzajú z predpokladu, že až pochopením kultúrnych (prípadne biologických, či iných) obsahov a implikácií môžeme získať úplne porozumenie dôvodov platnosti právnych pravidiel správania. Týmto antropológia práva ďaleko presahuje hranice právnej dogmatiky a niektorí autori v nej dokonca vidia budúcnosť právnej vedy (napríklad Manfred O. Hinz tvrdí: „... anthropological approaches to the law are very likely to become the foundation of jurisprudence in the new century“).
Bez ohľadu na to, či sa takéto predpovede naplnia, význam antropologického prístupu k právu v súčasnosti rastie a mala by sa mu venovať oveľa väčšia pozornosť i v rámci výučby na univerzitách. K takejto inovácii kurikula je však potrebné mať k dispozícii aspoň kvalitnú základnú literatúru. Tou by mohla byť práve nová kniha Wolfganga Fikentschera "Law and Anthropology", ktorá v podstate plní niekoľko funkcií naraz. Jednak ju autor koncipoval ako učebnicu pre svojich študentov antropológie práva na mníchovskej Ludwig-Maximilians Universität. Obrovské množstvo spracovaného materiálu a tém z nej však zároveň robí aj akési kompendium pre profesionálov v danej oblasti.
Konečná podoba, ktorú dnes držíme v rukách, sa sformovala z Fikentscherových právno-antropologických prednáškových cyklov na univerzitách v Mníchove a Berkeley od roku 1986. Autor nadviazal na výbery textov (readers), ktoré pre svoje kurzy skompiloval s čiastočným prispením amerických kolegov Roberta D. Cootera a Jeremyho Waldrona. Na texte samotnej knihy pracoval od roku 2001.
Pozrime sa teraz aspoň heslovito na jej obsah:
V prvej časti sa autor zaoberá všeobecnou teóriou (pojmy, literatúra, prepojenie antropológie a práva, antropologické definície práva, právny pluralizmus), významnými antropologickými predstaviteľmi a školami, základnými konceptmi (kultúra, spoločnosť, civilizácia, ľud, národ, polovice a fratrie, rozšírená rodina, nukleárna rodina, domácnosť, rasa, systémy viery, právo a spravodlivosť), rôznymi druhmi sociálnych noriem (právne, morálne, náboženské, politické, zvyky) teóriami kultúry a kultúr, spôsobmi analýzy v kultúrnej antropológii, vzťahom biologickej antropológie k antropológii práva.
V druhej časti sa kniha venuje pododvetviam antropológie práva, konkrétne otázke príbuzenstva (príbuzenské vzory, antropologické aspekty rodiny a rodu), antropológii konštitučnej spravodlivosti (spoločenský poriadok, osobnosť, ľudské práva), antropológii komutatívnej spravodlivosti (reciprocita, výmena, dary, zmluvy, trust), antropológii distributívnej spravodlivosti (držba, vlastníctvo, závet; trhové a netrhové ekonomiky; kultúrne vlastníctvo a dedičstvo ľudstva); antropológii kompenzačnej a retributívnej spravodlivosti (delikty, trestné činy, sankcie; mágia a čarodejníctvo); antropológii procedurálnej spravodlivosti, spôsobom urovnávania sporov a kolíznemu právu.
Posledné tretia časť tematizuje právnu antropológiu etnických skupín a aplikovanú právnu antropológiu, hlavne právo pôvodných obyvateľov severnej Ameriky (indiánske právo), u ktorých Fikentscher vykonal niekoľko terénnych výskumov.
Knihu „Law and Anthropology“ vrele odporúčam do pozornosti každého, kto má záujem zorientovať sa v často aj pomerne zložitých otázkach antropológie práva. Nepochybne sa jedná o hodnotný príspevok v rámci súčasnej právnej vedy typu „ako sa dá na právo pozerať inak“.