sobota 6. června 2009

Nádražácké fikce


Nádražní zřízenec s nosem v předpisech říká:

"Pes je pes, kočka je pes, králík je pes, husa je pes, a Vaše želva je hmyz a jede zdarma."

6 komentářů:

Tomáš Pecina řekl(a)...

Nádražácké předpisy jsou obecně o několik stupňů složitější než systém obecného práva.

Jel jsem před cca 3 lety vlakem z Prahy do Roudnice n. Labem a zpět, a koupil jsem si zpáteční jízdenku. Rychlík do Prahy byl ale nacpaný, tak jsem si sedl do první třídy a chtěl doplatit rozdíl. Problém, zda to je vůbec možné a kolik činí doplatek, se ukázal tak složitým, že ho nezvládla ani průvodčí, ani vlakvedoucí, a nakonec ho muselo řešit Generální ředitelství ČD; pokud vím, otázka nebyla uspokojivě zodpovězena dodnes, protože i tam se objevilo několik výkladových variant.

Libor řekl(a)...

Co je to za nesmysl, dělal jsem to mnohokrát a nikdy to nebyl nejmenší problém...?

Jakub Barták řekl(a)...

Ad Libor. I to se může stát. Ikdyž je to podle mého názoru nepravděpodobné. Na mezinárodní konferenci o interpretaci a aplikaci nádražních předpisů (v rámci tzv. station law), jsem právě kvůli takovýmto hard cases navrhoval aby byla průvodčím rozžířena diskreční pravomoc. Podle mě je jen otázka času, kdy se u nás začne uplatnovat osvědčený kanadský model.

Tomáš Pecina řekl(a)...

Ad Libor:

Vážně? A jste si jist, že váš průvodčí je dosud na svobodě?

Mně bylo vysvětleno, že si musím buď přesednout do 2. třídy (tj. někomu na klín), anebo zaplatit celou jízdenku v 1. třídě.

Tomáš Pecina řekl(a)...

Ad Jakub:

Největší problém je nedokonalost opravných prostředků proti rozhodnutí průvodčího. Jediné systémově čisté řešení je, že vlak zastaví (suspensivní účinek) a dokud není doručeno rozhodnutí o opravném prostředku, nepokračuje v jízdě.

Guy Peters řekl(a)...

Já osobně bych dal přednost přezkumu mimo odvolací řízení s tím, že je možné, že si budete muset vysednout v počáteční stanici Vaší cesty.